Bayi terbesar...Giant baby..




Selengkapnya......

Beautiful World

Check out this SlideShare Presentation:

Selengkapnya......

Makcik gergasi sakit


Selengkapnya......

Bayang-bayang Unta..camtak?


Selengkapnya......

Papan Tanda Omputeh







Selengkapnya......

Masukkan Nama Tokoh Untuk Melariskan Buku :Teknik Promosi @ Zalimi Penulis

Soalan

Assalamualaikom

Saya seorang penulis dan telah menghasilkan puluhan skrip/ buku Islamik. Antara karya saya telah saya berikan kepada sebuah publisher ternama tanah air yang kononnya berpaksikan Islam.

Masalahnya sekarang syarikat tersebut hendak mencetak buku saya dengan memasukkan nama seorang penceramah terkenal tanah air (ustaz tv) untuk melariskan jualan sedangkan dia tidak memberikan apa-apa sumbangan dalam buku ini. Kemudian, bayaran royalti pula terpaksa dipecah dua, tapi dia akan dapat lebih.
Dalam perjanjian saya dengan syarikat ini tidak ada disebut perkara ini.Berdasarkan ilmu yang Allah berikan kepada saya:1. Perbuatan menggunakan nama orang lain pada buku yang dibuat oleh orang lain adalah HARAM kerana menipu pengguna. Tidak kira apa pun istilah yang digunakan strategik pemasaran atau pelaris, yang penting ia adalah penipuan!

Sama sahaja dengan perbuatan peniaga yang meletakkan label atau jenama terkemuka yang berkualiti pada produk yang tidak berkualiti, meletakkan telur gred c pada bakul telur gred A
.2. Yang Ustaz itu pula (kalau layak dinamakan ustaz) mengapa dibiarkan namanya digunakan sewenangwenangnya, hanya untuk RM (haram). Sama sahaja dengan seorang pelacur!
3. Perbuatan ini juga menzalimi saya yang bersusah payah menghasilkan buku ini. Dan saya tidak redha segala penah lelah saya dirampas dengan cara ini. Saya haramkan semua royalti yang dirampas dari saya. Untuk maklumat ini bukan pertama kali syarikat ini buat macam ni
4. "La talbisul-Haqa bil-bathil.. ". jangan sesekali mencampurkan yang hak dan yang batil. terbitkan buku agama memang baik, tapi gunakan kaedah penipuan adalah batil.Minta tolong ustaz: Apakah tindakan undang-undang yang boleh saya ambil untuk mendapatkan kembali hak saya?Kepada siapa saya harus mengadu?

Terima Kasih Ustaz

-soalan melalui email-
J
AWAPAN :
Pertama : Saya ucapkan tahniah atas kemampuan sdr yang mampu menghasila buku dan skrip islamik buat manfaat seluruh umat Islam. Teruskan dan jangan terganggu dengan cabaran-cabaran yang mendatang.
Kedua : Dari sudut undang-undang, tindakan pihak penerbit yang memasukkan nama seorang personaliti ustaz TV dalam buku karangan saudara adalah tertakluk kepada kontrak yang saudara meterai dengan penerbit.
Saudara menyebut "Dalam perjanjian saya dengan syarikat ini tidak ada disebut perkara ini"
Justeru itu, saya kira isu ini mungkin agak mudah untuk diselesaikan jika benarlah apa yang disebutkan. Ini kerana kontrak bakal menjadi pemutus. Jika tiada disebut di dalam kontrak, saudara mempunyai hak sepenuhnya untuk mencabar penerbit melalui saluran undang-undang. Biasanya penerbit menghormati penulis dan kontrak yang telah dimeterainya. Mereka terdedah kepada mudarat yang besar jika mencabuli kontrak.

Namun, saudara perlu memastikan tiada kluasa di dalam kontrak (perjanjian) tersebut yang boleh ditafsirkan, terdapat hak tertentu diberikan kepada penerbit untuk menambah apa yang patut untuk kebaikan buku walaupun tanpa dipersetujui oleh saudara selaku penulis.
Selanjutnya, jika saudara yakin jumlah kerosakan saudara tidak sampai mencecah RM 25,000 dan merugikan untuk mengambil peguam.
Tindakan paling tepat adalah dengan membuat aduan rasmi di Tuntutan Tribunal Pengguna Malaysia ( Buka di sini ). Ia bertindak seperti mahkamah kecil dan tidak memerlukan peguam.
Saya sendiri pernah menggunakan khidmat Tribunal ini dan saya dapati ianya berkesan. Peniaga yang menipu itu, apabila menerima surat panggilan perbicnaraan oleh Mahkamah Tribunal, dengan segera mereka respond dan menyelesaikannya di luar mahkamah. Ia baik dan berkesan.

Ketiga : Tidak wajar saudara mencerca penceramah agama TV tersebut, kerana kemungkinan besar beliau tidak mengetahui apa yang diaturkan oleh penerbit. Yang ia tahu hanyalah penerbit ingin menggunakan namanya untuk melariskan buku. Justeru pada hemat sangka baik saya, penceramah TV tersebut tidak terlibat dalam proses mengambil hak dan menzalimi saudara. Cuma penceramath TV ini kurang meneliti dari sudut hukum Shariah akan hukum tindakannya itu.

Tidak wajar juga saudara menyamakan dengan pendapatan seorang pelacur.
Keempat : Dari sudut Shariah ; saya bersetuju dengan anda tentang kurang wajarnya penceramah TV itu menerima untuk menjual namanya di atas sebuah buku yang tidak ditulis olehnya. Ia adalah salah satu jenis penipuan untuk melakukan barang jualan yang diharamkan oleh Islam.

Apatah lagi jika ia mengambil hak saudara selaku penulis asal tanpa persetujuan. Malah jika saudara bersetuju sekalipun, ia masih kurang sihat dan syubhat menurut kacamata Islam.
Ia mempunyai beberapa elemen haram yang disebutkan sebagai ‘Bai an-Najash'. Nabi Muhammad s.a.w menyebut :-
ولا تناجشوا
Ertinya : "Dan janganlah kamu secara penipuan terancang (dengan bantuan satu pihak lain) menaikkan harga barang jualan ( Riwayat Muslim)"
Terjemahan English : "Do not artificially inflate prices against one another"
Menurut Imam Ibn Rejab al-Hanbali , tafsiran an-Najash ini boleh dibuat dalam dua bentuk :-

1) Satu bentuk jualan dimana seorang pelanggan menawarkan harga tinggi bukan kerana ingin membelinya, tetapi hanya untuk mempengaruhi pelanggan sebenar untuk membeli barangan itu lebih tinggi dari harga sepatutnya.

Ini juga banyak berlaku dalam industry lelong dan pasaran saham, dimana terdapat individu yang ‘bidding' dengan harga tinggi padahal ia bukan ingin membeli tetapi hanya sengaja ingin mempengaruhi pasaran agar harga dapat dinaikkan. Ia hanya melakukan atas keinginan pihak penjual.

Majoriti ulama Islam menyebut, jualan sebegini adalah sah tetapi berdosa dan jika harga melambung sangat tinggi dari harga sebenar, pembeli berhak memulangkan kembali dan mengambil harganya semula.

2) Tafsiran kedua lebih umum dan luas, apa sahaja bentuk dan jenis penipuan di dalam penjualan dan pembelian yang memudaratkan pihak lain adalah di kira 'najash'.
Allah s.w.t berfirman : " Tiada siapa yang merancang sesuatu kejahatan kecuali kejahatan akan kembali kepadanya" (Surah Fatiir : 43 )

Jika dilihat dari tafsiran Imam Ibn Rejab ini, tindakan penerbit yang dengan senagaj ingin memasukkan nama penceramah popular sebagai penulis sedangkan ia bukan penulis adalah bentuk penipuan dan termasuk dalam kategori Najash.

Saya nasihatkan mana-mana penerbit yang ingin melariskan buku melalui nama tokoh tertentu hanya menggunakan komentar, kata aluan, testimoni atau sokongan terhadap buku sahaja. Dengan itu, bolehlah diberikan sedikit cenderahati kepada tokoh berkenaan. Tidak harus memasukkannya sebagai penulis.

Itu pun mestilah satu testimoni yang benar-benar layak diberikan kepada kandungan buku dan bukan memuji tanpa membaca sedikit pun kandungannya, cuma sekadar memenuhi permintaan penerbit. Jika demikian ia masih tergolong dalam bentuk penipuan yang diharamkan.

Kesimpulan

Kesimpulan, dari sudut undang-undang saudara perlu merujuk kandaungan kontrak dan elok dibaca bersama peguam, jika saudara tidak mempunyai bajet untuk peguam, tindakan terbaik adalah dengan merujuk dan memfailkan aduan di Tuntutan Tribunal Pengguna malaysia.
Dari sudut Shariah pula, ustaz TV tersebut perlu dimaklumakan akan apa yang berlaku. Jika buku masih belum diterbitkan, batalkan sahaja kontrak dan pergi ke penerbit lain.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

Selengkapnya......

Bank Islam Guna Kadar

Apabila memohon pembiayaan Islam, mengapakah perbankan Islam mengenakan kadar keuntungan (profit rate) berdasarkan harga siling (ceiling rate). Perbankan Islam di Malaysia telah menggunapakai harga siling ini untuk memudahkan transaksi jual beli dimana kadar yang dikenakan sepatutnya lebih rendah dari kadar siling.

Contoh:Ali memohon pembiayaan rumah (BBA) dengan harga RM100k pada kadar BFR+1.0% tetapi apabila membuat transaksi jual beli, (aset yang digunakan ialah rumah tersebut) pihak bank menggunakan harga siling 11%. Walaubagaimanapun, pihak bank ada menyatakan bayaran bulanan yang perlu dibayar ialah BFR+1.0% (RM500) bukan 11% (RM850) dimana perbezaan (RM350) bayaran bulanan tersebut akan direbetkan (bukan dipulangkan) didalam akaun Ali.
a. Adakalanya saya melihat Bank-bnak Islam turut menggunakan Base Lending Rate (BLR), adakah ini diterima Islam?
b. Adakah ini dibenarkan di dalam Islam?
s. Kaedah begini mungkin boleh mengelirukan pelanggan bukan Islam dan mereka akan mengatakan kadar siling tersebut kejam dan tiada membawa makna jika dibandingkan konvensional. Apakah cara untuk meyakinkan pelanggan sebegini?
Jawapan

Pertamanya terima kasih atas soalan yang diajukan. Saya akan cuba menjawab seringkas dan semudah mungkin.

a. ISU GUNA BLR

Benar, asal kiraan Base Lending Rate adalah kiraan berdasarkan riba, ia bersangkut paut dengan Kadar Dasar Semalaman (OPR) penanda aras utama kadar faedah dalam negara, yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia. Pada tarikh saya menulis artikel ini kadar OPR yang ditetapkan oleh BNM adalah 3.25 %.

Kadar ini digunakan oleh bank-bank komersial sebagai cost of fund atau kos asas pemberian pembiayaan (bagi bank-bank Islam), atau kos asas pemberian pinjaman. Dalam bahasa mudahnya, ia adalah kos modal asal bagi bank.

Untuk memudahkan kefahaman, sebagai contoh ; anda meniaga burger di tepi jalan, maka untuk menentukan kos sebiji burger biasa, anda perlu mengambil kira kos-kos asas atau modal untuk menghasilkan sebiji burger. Iaitu harga sepaket daging burger, kos telur, sayuran, premis jualan bergerak dan lain-lain.

Lalu dianggarkan RM0.50 kos bagi sebiji burger biasa. Itulah kos ‘cukup makan' untuk perniagaan burger anda, jika diletakkan harga lebih rendah maka anda akan rugi.

Dalam konteks perbankan pula, RM0.50 tadi adalah kos dasar yang diletakkan oleh Bank Negara Malaysia. Huraian lanjut berkenaan hal ini adalah terlalu teknikal (berkait dengan interbank money market) justeru cukuplah saya simpulkan sedemikian.

Sesudah mengambil kira kos RM0.50 sebagai harga modal asas, Kini sebagai pemilik gerai burger anda mengambil seorang pekerja, mengupah iklan dan beberapa perkara tambahan. Semua ini bolehlah digelar ‘cost of fund' bagi pihak bank, dan ia akan memasukkan juga kadar keuntungan yang disasarkan oleh pihak bank atau dalam konteks contoh tadi, pihak penjual burger.
b. Adakah ia dibenarkan?

Ia ia dibenarkan CUMA mestilah di buat dengan teliti dan menepati syarat agar tidak jatuh dalam juualan dengan harga pelbagai yang diharamkan dalam Islam. Atas sebab itulah harga siling digunakan sebagai harga tetap bagi kontraknya, BFR pula dipakai hanya bagi menentukan berapakan kadar diskuan atau rebate atau ibra yang kemungkinan boleh diberikan oleh pihak bank kepada pelanggannya. Ia tidak boleh dijanjikan. Keterangan lanjut bagi soalan ini juga boleh dibaca dalam link yang diberikan sebentar tadi.

c. Tidak, fakta dan statistik tidak menunjukkan orang bukan Islam merasa Bank Islam zalim, malah merekalah pelanggan terbesar bank islam kerana ramai mereka yang bijak mengira.
Orang Islamlah yang terbanyak mengatakan bank Islam zalim dan kejam mereka kebanyakkan mereka lemah matematik dan tidak memahami cara kiraan.
Tiada yang keliru kecuali bagi mereka yang tidak faham atau belum faham. Justeru dapatkan ilmu dan dengan itu boleh meyakinkan mereka, anda perlu memahami dahulu di link tadi, nescaya akan faham inshaAllah.

KESIMPULAN

Terima kasih kerana bertanya namun ingin saya nasihatkan orang ramai agar jangan cepat melenting dengan urusan dan transaksi dengan bank-bank islam sebelum benar-benar memahaminya, dapatkan kefahaman terlebih dahulu sebelum tergesa-gesa mengganggapnya salah.

Transaksi di bank-bank sememangnya teknikal dan tidak mudah diterangkan kepada orang ramai dalam bentuk yang mudah. Bersangka baik perlu didahulukan, kemudian kaji dengan tenang dan rujukilah mereka yang pakar, berpengalaman dan faham.
Jika setelah kaji dengan yang pakar atau anda pakar barulah boleh untuk seseorang menulis teguran kepada bank-bank Islam dan ahli-ahli Syariah yang menyelianya.
Saya faham, ramai yang skeptik dengan tindak tanduk bank-bank Islam di Malaysia, namun jangan memusuhi sesuatu dalam keadaan kejahilan berkenaan hakikatnya.

Sekian
Zaharuddin Abd Rahman

Selengkapnya......

THE MODERN MIDDLE KINGDOM


1. Ancient China considered itself the centre of the world and called itself the Middle Kingdom. And well it should. It was far more advanced in every way than Europe of the Dark Ages. Maybe China is thinking of making a comeback.
2. But we already have a new Middle Kingdom now. During Lee Kuan Yew's triumphant visit to Malaysia he made it known to the Malaysian supplicants that Singapore regards the lands within 6000 miles radius of Singapore as its hinterland. This includes Beijing and Tokyo and of course Malaysia.
3. Of course this self-deluding perception places Singapore at the centre of a vast region. It is therefore the latter day Middle Kingdom. The rest are peripheral and are there to serve the interest of this somewhat tiny Middle Kingdom.

4. Kuan Yew also explained that the fear Singapore Chinese would control Iskandar whatever is not justified. Malays can also work there. It is good to know that Malays can also work in their own country. I wonder as what? Maybe someone should make a study of the Malays of Singapore just to know what it is like to be a Malay minority in their own country.
5. As for the 3 sen per 1000 gallons of raw water supplied to Singapore Lee says it was absurd for the former Prime Minister of hinterland Malaysia to ask to increase it to RM8 per 1000 gallons. I don't know where he got this. Some Malaysian officers did suggest this figure but we were ready to bargain and maybe settle for RM3. And why not? Johore sells raw water to Melaka for 30 sen, 1000% higher than to Singapore. And Melaka is, I believe, a part of Malaysia! Some Malaysians may see the irony of this.
6. The great 5th Prime Minister has decided that since the people of Johore did not want to sell sand to Singapore, Malaysia would not build any bridge, straight or crooked, or negotiate and settle the other issues like the Central Provident Fund, the Railway land. Maybe the 5th Prime Minister thinks he is punishing Singapore. Actually he is giving Singapore what its wants including the 3 sen per 1000 gallons water until 2061. Think of how many grains of nasi lemak we can buy with 3 sen in 2061. Imagine what 1000 gallons will earn for Singapore at that time. Can't think of a more astute PM for Malaysia.
7. All those who met the great man from the little country were lectured on how Malaysia should be run. We should not have anymore problems now. We have been told the direction to take. MCA must help UMNO to win because Singapore does not want an Islamic Party like PAS to win. We must ensure this. Sorry PAS. Working with the DAP, the offspring of PAP has not endeared you to Mr Lee.
8. I have a lot more to say about this little Emperor but I will reserve it for later.
Dr Mahathir Mohammad
perghhhhhh..ini mcm ka..sedih ma..
msia ku gemilangggg

Selengkapnya......

Hukum mencuri

SOALAN
Saya ada menjalankan perniagaan fotokopi dan percetakan komputer secara kecil-kecilan salah satu universiti awam. Masalahnya ustaz, saya menggunakan perisian windows dan microsoft office yang pirate. Saya tahu bahawa tindakan saya ini salah tapi untuk mendapatkan yang original, harganya terlalu mahal. Saya harap dapat Ustaz jelaskan hukum pendapatan daripada perniagaan yang menggunakan perisian pirate ini dan harap dapat ustaz berikan jalan untuk saya selesaikan masalah ini.....

JAWAPAN
Saya rasa jawapannya sudah jelas apabila anda sendiri telah mengerti bahawa ia adalah salah. Ini adalah kerana, harta intelek telah diiktiraf Islam sebagaimana difatwa oleh para ulama sedunia sebagai harta persendirian. Justeru kita tidak boleh mengambil dan menggunakan yang tiruan KHUSUSNYA apabila software tersebut diniagakan. Ini bermakna apabila seseorang menjadikan barang tiruan sebagai ‘tulang belakang' perniagaannya. Perniagaan tersebut adalah haram, hasilnya juga haram.
Ia adalah berdasarkan keputusan Majlis Kesatuan Ulama Sedunia ( Majma Fiqh Islami) dan juga keputusan Majlis Fatwa Eropah yang disebut oleh Syeikh Dr Yusof AL-Qaradawi.

DIA KAFIR
Ada orang yang cuba berhujjah mengatakan bahawa Bill Gates adalah kafir, so tiada masalah untuk menggunakan yang pirate. Selain itu ada juga yang menyatakan beliau sudah terlalu kaya, maka penggunaan anda tidak memberikan apa jua kesan kepada kekayaannya.

Hujjah ini adalah meleset dan tertolak dalam Fiqh Islam, kerana Muslim tidak dibenarkan untuk mencuri harta orang kafir (kecuali kafir yang sedang berperang dengan Islam seperti tentera Amerika yang berada di Iraq). Dalam keadaan tiada sebarang peperangan fizikal yang jelas, maka perisian windows adalah harta syarikat Microsoft dan pemilikan itu adalah diiktiraf oleh Shariah dan diharamkan untuk sesiapa sahaja dicerobohi sesuka hati.

Dalilnya terlalu banyak, cukuplah Rasulullah s.a.w dan para sahabat berjual beli dengan orang bukan Islam, Yahudi serta Kafir Musyrik, semua itu menunjukkan umat Islzma tidak dibenarkan mencerebohi dan mestilah membelinya dengan cara yang halal.Pendapatan hasil dari perniagaan perisian pirate adalah antara syubhah dan haram sahaja, tidak lain dari itu. Adapun, bagaimana untuk mengurus pendapatan atau hasil yang anda telah yakin haram, anda boleh membaca dalam artikel saya yang lepas.

PENGECUALIAN
Namun begitu, menurut sebahagian ulama, sekiranya para pelajar ingin menggunakan software untuk komputer peribadinya dan bukan untuk perniagaan, hukum mungkin lebih ringan terutamanya jika pelajar ini benar-benar ketandusan wang untuk mendapatkan yang original. Sedangkan ia amat memerlukan komputer dan perisiannya untuk tujuan pembelajarannya. Tatkal aitu, ada ulama yang mengharuskan atas asas :

a- ‘Hajat Mendesak' dan kedudukan kewangan bermasalah. Berdasarkan kaedah Fiqh :
الحاجة تنزل منزلة الضرورة عامة كانت أو خاصة
Ertinya : "Suatu keperluan yang boleh jatuh dalam kategori terdesak samada ia berbentuk umum atau khusus" (Al-Ashbah Wa An-Nazair, hlm 89)

b- Hanya untuk kegunaan peribadi dan tidak dikomersilkan.
c- Bertempoh, ertinya apabila kedudukan kewangannya sudah baik, ia perlulah membeli yang original.

Demikian juga halnya keadaan para pelajar di Universiti. Sebagai contohnya terdapat pensyarah yang menjadikan buku tertentu sebagai silibus dan bahan rujukan. Setiap subjek mungkin sehingga 5-6 buku digunakan.
Sudah tentu, pelajar tidak mempunyai budjet untuk membeli buku-buku tersebut yang mungkin amat tebal dengan harga tinggi. Lalu tatkala itu, pelajar DIBENARKAN mem'fotostat' halaman TERTENTU yang berkait dengan pembelajarannya, ia juga diharuskan kerana hajiat.

Kembali kepada kes saudara, jika benar-benar saudara menghadapi kesukaran wang (hanya saudara dan Allah yang tahu) untuk membeli yang original, terdapat keringanan untuk anda menggunakan yang produk tiruan itu dulu buat sementara waktu. Ketika perniagaan sudah dapat menjana keuntungan yang baik dan stabil. Tiada lagi ‘keperluan mendesak', maka tatkala itu WAJIBLAH untuk bertukar dan membeli yang original.

Sekian
Zaharuddin Abd Rahman

Selengkapnya......

Perbuatan menjolok mata



Jangan lakukan ini di rumah.

Selengkapnya......

Maps

Loading...
 
Cebong`s Notez
---- ~ PUAKA KANCHONG DARAT ~. Green World Blogger Template---- © Template Design by Herro